Właściciele serwisów oponiarskich muszą dbać o jakość usług. Profesjonalni serwisanci, nowoczesne maszyny, szkolenia
Właściciel serwisu – jako profesjonalista – ponosi odpowiedzialność za to, jakie opony sprzedaje i w jaki sposób świadczy usługę oponiarską. To nie tylko odpowiedzialność wynikająca z rękojmi – ale również odpowiedzialność odszkodowawcza, a w sytuacjach narażenia zdrowia lub życia nawet odpowiedzialność karna. Najlepszy sposób na zmniejszenie takiego ryzyka to profesjonalni mechanicy – tacy, którzy nie tylko wiedzą, jak obsługiwać opony, by ich nie zniszczyć, ale znają możliwe skutki działania na skróty. Nie tylko wiedzieć, jak je profesjonalnie obsługiwać, ale też dlaczego właśnie w ten sposób i co się stanie kiedy tego nie zrobią – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny
Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Przede wszystkim profesjonalne kadry
Szkolenia powinny obejmować zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną. Serwisanci powinni być w stanie prawidłowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do konkretnego pojazdu, a także przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis opon. Dobrze przeszkolony serwisant jest w stanie wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Ten, któremu tylko się wydaje, że umie obsługiwać opony i nie był na profesjonalnym szkoleniu, często jest powodem dodatkowych kosztów oraz odpowiedzialności dla właściciela.Okresowe szkolenia pomagają nowym pracownikom zdobyć profesjonalne szlify i nauczyć się bez błędów obsługiwać opony. Zaś doświadczonym pracownikom pomagają przypomnieć prawidłowe procedury, które często są pomijane w codziennej rutynie – a ich brak ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo i trwałość opon oraz felg.
Rzetelne szkolenia to inwestycja w wiedzę i umiejętności
Inwestycja w szkolenia pracowników to nie tylko sposób na dostosowanie się do dynamicznych zmian w branży motoryzacyjnej, ale również klucz do budowania zaufania klientów i zdobywania przewagi konkurencyjnej. Akademia Oponiarska PZPO to partner, który wspiera rozwój branży motoryzacyjnej, jednocześnie podnosząc poziom profesjonalizmu serwisów samochodowych w Polsce.Takie szkolenia są np. w ofercie Akademii Oponiarskiej PZPO. Powstały w odpowiedzi na rosnące wymagania warsztatów. Dzięki kompleksowym programom i najwyższej jakości kadrze szkoleniowej są gwarantem zdobycia kluczowej wiedzy i umiejętności do profesjonalnej obsługi samochodu. Co warte podkreślenia z perspektywy wysyłających na szkolenie serwisów – dyplom Akademii jest przyznawany nie za obecność, ale za zaliczenie egzaminu teoretycznego i praktycznego pod okiem szkoleniowców.
W ofercie Akademii Oponiarskiej znajdują się m.in. szkolenia, które dostępne są formule 1- bądź 2-dniowej:
• Obsługa serwisowa kół i naprawa opon osobowych i dostawczych
• Obsługa opon motocyklowych
• Obsługa opon ciężarowych
• Obsługa opon rolniczych
• Obsługa instalacji 48V (dla aut mild-hybrid)
• Obsługa aut elektrycznych (instalacje wysokiego napięcia HV)
Szkolenia dedykowane są również właścicielom warsztatów i obejmują one m.in.: planowanie zadań, zarządzanie zespołem, sensowną wycenę usług i efektywną współpracę z flotami. Naszą unikatową wiedzę adresujemy też do serwisantów, którzy chcą doskonalić umiejętności w zakresie montażu, demontażu, wyważania i naprawy opon. Wśród wybranych tematów szczegółowo omawiamy i uczymy wymiany, kalibracji i kodowania czujników ciśnienia – to kluczowe zagadnienia w obszarze nowoczesnych systemów monitorowania ciśnienia w oponach. Ponadto szkolimy w zakresie serwisu oponiarskiego nowoczesnych pojazdów hybrydowych i elektrycznych – wylicza Piotr Sarnecki.
Certyfikat Oponiarski dla serwisów
Żeby pomóc w wyróżnieniu się najlepszych serwisów na rynku Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadził system oceny i promocji profesjonalnych serwisów. Proces ten opiera się na niezależnym audycie oceniającym zarówno wyposażenie warsztatu, jak i kwalifikacje mechników. Mapę serwisów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie internetowej certyfikatoponiarski.pl.Pamiętajmy, że jakość i profesjonalizm warsztatu mają ogromne znaczenie. Niedoświadczony personel oraz tylko pobieżne umiejętności i zbyt rzadkie serwisowanie maszyn montażowych prowadzi do uszkodzeń opon i felg – a w skrajnych przypadkach nawet do takiego uszkodzenia, które na drodze zagraża życiu i zdrowiu. Przy prędkości autostradowej opona naderwaną w serwisie stopką spadnie z felgi albo wystrzeli w czasie jazdy. Dlatego warto wybrać certyfikowany serwis, który z oponami obchodzi się sprawnie, ale z wyczuciem i w którym wymiana opon przy 1 pracowniku na auto trwa min. 40 min. Jeśli trwa krócej – to znaczy, że mechanik pominął konieczne punkty w procesie wymiany opon – podsumowuje Piotr Sarnecki.
Więcej informacji na stronie pzpo.org.pl, www.akademiaoponiarska.pl
Kampania informacyjna: www.oponymajamoc.pl